PENGUMUMAN

Tuan empunya blog ini Ust. Abidin Bin Umar telah kembali ke rahmatuLlah pada 2 Januari 2010 pada pukul 6.05 pagi. Sedekahkan Al-Fatihah buat beliau.. Al-Fatihah..

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI

Bookmarks @ Beritahulah Kawan Tentang BLOG INI
Right Click-Open Link in New Tab/Window

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU

BEBERAPA HADITH NABI S.A.W  MENGENAI KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN ATAU SURAH-SURAH TERTENTU
1- Diriwayatkan daipada Abu Umamah ra, katanya: Aku medengar Rasulullah S.A.W. bersabda: (Terjemahan): “Bacalah Al-Qur’an kerana dia akan datang pada hari Kiamat sebagai juru syafaat bagi pembacanya.” (Riwayat Muslim) 2- Barangsiapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut. 3- SURAH AL-DUKHAN Sabda Rasulullah S.A.W. "Barangsiapa membaca surah Ad-Dukhan di waktu malam maka meminta ampun baginya 70,000 Malaikat di waktu pagi."(H.R. al-Tirmidzi) 4- SURAH AL-MULK Sabda Rasulullah S.A.W. Barangsiapa membaca Surah Al-Mulk sebelum tidur nescaya Allah SWT akan membebaskannya dari azab kubur. 5- Barangsiapa membaca Surah Al-Ikhlas sebanyak 10 kali Allah SWT akan membangunkan untuknya sebuah istana di syurga.

MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!- MESTI BACA !!!

H1N1 - Malaysia ditangga teratas?
BARU....GEMPAR....HANGAT!!! BACA-TONTON-SIBAR!!!
Teoh mati dibunuh UMNO! Terkini Meletop!!!
Tsu Koon tempelak KP SPRM isu kematian Teoh Beng H...Paling baru!!!
Pegawai SPRM sarankan Teoh rasuah dan dibunuh rakan.. Baru!!!
"Surat Misteri" - Pendedahan Baru Inkues Teoh Beng Hock-Video!!!
"SURAT MISTERI" berkaitan konspirasi SPRM dan Khir Toyo..
PANAS-Video Teoh Beng Hock tortured before death Saksikan!!!
LIVE : Inkues kematian Teoh Beng Hock 17/09/09
GAMBAR : Beza mayat Jatuh Bangunan Tingkat 16 & 14.

KHAS SEMPENA HIMPUNAN MANSUH ISA
TENGOK KOLEKSI GAMBAR - HIMPUNAN MANSUH ISA Jom!!!
KOLEKSI GAMBAR GMI-Malaysiakini!!!

!!!GEMPAR-GEMPAR-GEMPAR!!!
Tayangan Video TERKINI dan Hangat...!!!
Yusri buat penjelasan atas pentas PAS-Video..Panas!!!
Benarkah Pemimpin UMNO Kafir Walau Bersolat ???
Mufti HARAM Berpolitik-Demi Umno@BN WAJIB..???

TOPIK HANGAT SAHAJA!!!

LUAR NEGARA:


POLITIK MALAYSIA:

Siapa kata KELANTAN MUNDUR??? tak ada baca ka...??
Kod BABI-Dalam Makanan... Baca Cetak Edar!!!

Sabtu, Mac 28, 2009

Lagi Risalah Jahat Dari Penjahat - malaysiakini (GAMBAR)



Lagi Risalah Jahat Dari Penjahat - malaysiakini

Lagi Risalah Jahat Dari Penjahat - malaysiakini
Ni risalah terbaru dari geng jahat. aku tak mau tuduh sape-sape tapi kalau tengok pada karikutur ada label komunis ni tak dak dah geng lain. hangpa tau la sape kan?

Sape makan cili, dia rasa pedas..!

Video Calon2 Pilhanraya 2 Bukit 1 Batang

Video Calon2 Pilhanraya 2 Bukit 1 Batang


Dipetik dari: SATU UMAT

Pengedar Harakah tekad abaikan KDN

Pengedar Harakah tekad abaikan KDN
Ali Bukhari Amir | Mar 28, 09 5:31pm
Pengedar-pengedar Harakah bertekad untuk tidak menyerah kalah kepada tekanan Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang menggantung permit akhbar tersebut selama tiga bulan sejak Isnin lalu.

"Dalam masa tiga bulan permit digantung, kami bertegas untuk tidak membiarkan masa berlalu begitu saja. Jangan biar tiga bulan berlalu kosong," kata seorang pengedar dari Besut.

Beliau, yang enggan namanya disiarkan, memberitahu Malaysiakini, tiada banyak perubahan berlaku dalam pengedaran sekarang walaupun Harakah akan diganti dengan tabloid baru Hujah mulai Jumaat minggu depan.

"Kami kerja seperti biasa. Harga akhbar (baru) tetap kekal pada harga biasa seperti sebelumnya. Tiada rungutan dan tidak banyak persoalan yang berbangkit.

"Mesyuarat tadi cuma bersifat taklimat umum untuk ambil persetujuan dalam hal pengedaran akhbar ini," katanya, ketika ditemui selepas tamat mesyuarat pengurusan tabloid PAS itu dengan para pengedar tengahari tadi di ibu pejabat PAS, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, menyentuh pengalaman peribadinya, ada sesetengah pengedar bukan Melayu yang tidak berani menanggung risiko menjual lagi kerana bimbang didenda sehingga RM2,000 kalau didapati bersalah mengedarkan bahan bercetak tanpa permit.

Penyelia pemasaran akhbar itu Mahani Mohamad berkata punca pengedar tidak ramai hadir, termasuklah, kesulitan hadir bermesyuarat apabila kos perjalanan tidak dibiayai oleh PAS.

"Pengedar tanya, kalau mereka datang, adakah duit minyak akan ditanggung? Kita faham, parti tak banyak duit. Jadi, hal itu sukar sikit kerana memang kita tiada peruntukan untuk beri elaun-elaun perjalanan dan sebagainya," katanya.

Seorang pengedar dari Sabak Bernam, juga enggan dikenali, mendakwa beliau kerap menerima kunjungan anggota polis Cawangan Khas (SB) di sekitar premis jualannya dan markas PAS kawasannya sendiri.

Mesyuarat hari ini bermula kira-kira 10 pagi dan berakhir sekitar 11:30 pagi.

Pengerusi Harakah Datuk Mustafa Ali yang menyampaikan taklimat khas itu, ketika ditemui, enggan memberikan ulasan lanjut.

ANAK MAHATHIR BELI KILANG ARAK

ANAK MAHATHIR BELI KILANG ARAK

SUARA KEADILAN 24 -31 MAC 2009

MIRZAN, anak sulong kepada dr Mahathir Mohamad membeli sebahagian dari saham dalam syarikat pembuat arak dari Jepun, Kirin holdings Co. Ltd. Demikian dedah Business Mirror dalam laporannya 23 Februari lepas.

Menurut laporan itu, Mirzan merupakan salah seorang daripadaempat tokoh perniagaan yang membiayai Q - tech, sedang berusaha membeli sejumlah 20% saham bernilai USD 20 juta syarikat jepun itu. Tokoh-tokoh lain lain ialah Roberto V. Ongpin,Eric O.Recto dan Alexender Blador.

Pembelian itu dibuat melalui San Miguel Corporation yang beribu pejabat di Filipina. Transaksi pembelian itu dijangka dilengkapkan Mei depan.

Petronas sebelum ini terpaksa menyelamatkan syarikat milik Mirzan, Konsortium Perkapalan Bhd. (KPB) kerana kerugian 1.5 Billion ketika bapanya masih berkuasa.

Oleh: amrixxx

KOMEN:

Adakah ini fitnah? Kalau fitnah UMNO patut menggunakan saluran undang2 utk menafikan perkara itu. Apatah lagi ramai tahu UMNO juga menguasai mahkamah jadi tak susah bagi UMNO utk mendakwa berita2 fitnah begini. Yg peliknya kenapa UMNO membisu seribu bahasa. Ia adalah kerana berita itu benar.

Dan terbaru, takde ribut, takde hujan, tetiba KDN yg dikepalai UMNO yg bacul telah menggantung akhbar Harakah dan Suara Keadilan selama 3 bulan dgn alasan akhbar2 berkenaan menyebarkan fitnah. Kalau fitnah tak reti2 ke nak guna saluran undang2? Kenapa Syed Hamid ALbar yg reti undang2 tak guna saluran undang2? Atau adakah ada arahan tertinggi yg mengeluarkan arahan?

Kesimpulannya dari logik akal yg sihat ialah UMNO ingin mengurangkan pengaruh PAS dan Keadilan sempena PRK yg akan datang dan diharapkan penjualan akhbar Utusan Melayu dan Berita Harian meningkat yg dilaporkan merosot kebelakangan ini. Ini telah menafikan hak rakyat utk mendapat sumber berita dari kedua2 belah pihak. Harapkan internet sajalah dan akhbar2 lain yg masih ada.

Jadi pengundi2 di Bkt Gantang dan Bkt Selambau dan Batang Ai perlu sedar kebobrokkan UMNO ini dan mari kita lenyapkan UMNO dan BN di ketiga2 PRK ini.

Kelab bela pengedar akhbar PAS, PKR

Kelab bela pengedar akhbar PAS, PKR
Ali Bukhari Amir | Mar 28, 09 3:33pm
Dalam keadaan tidak menentu selepas penggantungan dua akhbar berpengaruh Harakah dan Suara Keadilan awal minggu ini, sekumpulan pengedarnya merancang mewujudkan kelab bagi membela nasib mereka.

Seorang pengedar tabloid PAS itu Wan Zahari Majid memberitahu Malaysiakini, rakan-rakannya yang mengedar dua akhbar politik itu sedang berusaha menubuhkan persatuan yang digelar Kelab Pengedar dan Pembaca Akhbar Alternatif (PEKA).

"Baru-baru ini kami bertemu (ketua penerangan PKR) Tian Chua dan rakan-rakan pengedar Suara Keadilan untuk membincangkan masalah kami bersama," katanya, sejurus selepas selesai mesyuarat bersama pengedar dengan pengurusan Harakah tengahari tadi.

Menurutnya, idea menubuhkan PEKA itu sudah lama ditimbulkan tetapi ia kembali menjadi tajuk perbincangan lebih serius sesama pengedar sejak penggantungan mengejut selama tiga bulan akhbar PAS dan PKR itu, 23 Mac lepas.

"Ramai orang yang sudah beri persetujuan. Pengedar yang lebih lama berkecimpung dalam penjualan Harakah akan diberi keutamaan untuk menerajui persatuan ini," kata Wan Zahari.

"Kami pengedar baru dan lebih muda bakal menggerakkan jawatankuasa penaja PEKA ini di peringkat awal.

"Mungkin dengan wujudnya lebih ramai anggota PEKA, maka kita boleh menyusun rancangan bagi membela nasib bersama."

Jika mendapat sambutan, tambahnya, kemungkinan persatuan ini akan dikembangkan di negeri-negeri lain.

Melalui PEKA, katanya lagi, beberapa tuntutan boleh dimajukan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) berhubung isu-isu permit penerbitan akhbar alternatif dua tabloid itu.

Wan Zahari berkata, para pengedar dan pembaca akhbar-akhbar alternatif selain Harakah dan Suara Keadilan juga diundang menyertai PEKA.

Mereka yang ingin mengetahui keterangan lanjut, boleh menghubungi beliau di talian 010 20 13 839 atau menerusi emel hurry_london@yahoo.com.

Mesyuarat pengedaran Harakah hari ini melibatkan kira-kira 20 orang pengedar.

Pemuda: Haramkan 'Pakatan Rakyat' (gambar)


Pemuda: Haramkan 'Pakatan Rakyat'
Jimadie Shah Othman | Mar 27, 09 4:28pm

kemaskini 7.18pm Seorang perwakilan di perhimpunan agung Umno menggesa kerajaan mengharamkan penggunaan nama "Pakatan Rakyat" kerana mendakwa ia satu pertubuhan haram.

"Bilakah Pakatan Rakyat diluluskan? Bilakah Pakatan Rakyat menjadi pakatan siasah yang sah dari segi undang-undang?" kata wakil Pemuda Umno, Nur Saidi Nayan.

Tambahnya, gabungan tiga pembangkang itu tidak pernah ditubuhkan secara rasmi.

"Kalau tidak ada (secara rasmi), kenapa semua pihak - parti parti politik, media massa, dan TV, sama ada milik kerajaan atau swasta - memberi promosi percuma kepada pertubuhan haram itu?

"Saya cadangkan, kita hari ini haramkan semua pihak menggunakan perkataan Pakatan Rakyat kerana ia sebuah pertubuhan haram.

"Ini tidak boleh dibenarkan sama sekali," tegas Nur Saidi.

Berbeza dengan Umno yang dilahirkan dalam istana, katanya lagi, gabungan pembangkang "parti serpihan (yang lahir) bersama dendam, khianat dan demonstrasi jalanan."

"Siapa pula Pakatan Rakyat yang dicanangkan akan mengambil alih kerajaan pusat pada 16 September lalu?

"Siapa mereka ini? Bukankah negara mempunyai undang-undang peraturan menubuhkan parti politik," katanya ketika membahaskan usul ucapan dasar presiden Umno hari ini.

Presiden Umno Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sewaktu menyampaikan ucapan dasarnya pagi semalam tidak pernah menyebut "Pakatan Rakyat", sebaliknya menggantikan perkataan itu dengan "Pakatan Pembangkang."

Nur Saidi turut menyentuh proses pemilihan pucuk pimpinan Umno.

"Sekarang ini hanya 2,500 perwakilan yang membuat pemilihan. Ketiga-tiga sayap pula ada kira-kira 800 perwakilan sahaja (setiap pergerakan)," katanya.

Oleh itu, tambahnya, Pemuda Umno merasakan sudah sampai masanya proses pemilihan parti dikaji semula.

"Adalah mustahil untuk 3.4 juta ahli memilih tetapi kita boleh beri ruang kepada perwakilan cawangan untuk mengundi (memilih pemimpin).

"Ini akan mewujudkan perasaan kekitaan dan membantu membanteras politik wang," katanya.

Nur Saidi juga berkata, banyak dasar - yang dipertikaikan - ditentukan oleh kementerian dan jabatan kerajaan tetapi Umno pula yang terpaksa menjelaskan sesuatu kontroversi kepada rakyat.

"Kalau keputusan (kementerian) itu salah, maka Umno yang memikul bebannya. Akibatnya, hukuman dibuat (oleh rakyat) dalam pilihanraya umum yang lalu," katanya.

Sementara itu, seorang perwakilan kelab Umno luar negara petang ini menggesa persatuan mahasiswa Malaysia di Mesir diharamkan dengan dakwaan ia menyebarkan ideologi pembangkang.

Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan juga menggesa biasiswa pemimpin Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) ditarik balik.

"PMRAM perlu diharamkan, biasiswa pelajar yang menyertai PMRAM perlu ditarik balik," katanya.

"Apabila pelajar kita tiba sahaja (di Mesir), PMRAM lebih dahulu menyambut mereka di lapangan terbang.

"Mereka ini, pegawai- pegawai kita pun takut.

"Malah, kami sendiri tidak mendapat tempat apabila asrama dikuasai pembangkang," katanya, yang sedang menuntut sebuah universiti di Southampton, Britain.

Wakil Umno cadang ditarik biasiswa pelajar di Mesir


Wakil Umno cadang ditarik biasiswa pelajar di Mesir

Sementara itu, seorang perwakilan kelab Umno luar negara petang ini menggesa persatuan mahasiswa Malaysia di Mesir diharamkan dengan dakwaan ia menyebarkan ideologi pembangkang.

Wan Md Hazlin Agyl Wan Hassan juga menggesa biasiswa pemimpin Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) ditarik balik.

"PMRAM perlu diharamkan, biasiswa pelajar yang menyertai PMRAM perlu ditarik balik," katanya.

"Apabila pelajar kita tiba sahaja (di Mesir), PMRAM lebih dahulu menyambut mereka di lapangan terbang.

"Mereka ini, pegawai- pegawai kita pun takut.

"Malah, kami sendiri tidak mendapat tempat apabila asrama dikuasai pembangkang," katanya, yang sedang menuntut sebuah universiti di Southampton, Britain.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Wan Md Hazlin Aqyl sedang menuntut sebuah universiti di Southampton, Britain. Beliau juga adalahPengerusi Kelab UMNO Southampton

Agyl, 26, dipilih daripada sembilan calon yang disenarai pendek sebagai wakil Kelab UMNO Luar Negara untuk berucap pada Perhimpunan Agung UMNO 2009 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini.

Beliau adalah pelajar Ijazah Doktor Falsafah Perancangan dan Kejuruteraan Pengangkutan untuk Operasi Rel di Universiti Southampton, United Kingdom.

KOMEN ANA:
BACA ARTIKEL INI: PENUBUHAN NADI/KELAB PAS LUAR NEGARA

Jumaat, Mac 27, 2009

Al-Zahhar: Perbincangan Kaherah tidak akan mengulangi kesilapan lalu.



Al-Zahhar: Perbincangan Kaherah tidak akan mengulangi kesilapan lalu.

Written by admin from on March 27th, 2009 | 0 Comments

Jumaat, 27/03/2009 - Dr Mahmoud al-Zahhar, seorang pimpinan HAMAS dan ahli parlimen Palestin menegaskan matlamat utama yang ingin dicapai oleh HAMAS dalam perbincangan yang sedang berlangsung di Kaherah ialah menghalang daripada berulangnya pengalaman lalu apabila beberapa kumpulan Palestin tidak memberikan komitmen terhadap keputusan perbincangan tersebut. Beliau juga menegaskan bahawa HAMAS sekarang lebih kuat selepas serangan terhadap Gaza baru-baru ini.

Beliau berkata dalam satu ceramah yang disampaikan di perkhemahan Yarmouk bagi para pelarian Palestin di Damsyik, “perbincangan-perbincangan tersebut tidak akan mengulangi pengalaman pahit yang lalu… kita mahukan penyertaan dan perkongsian yang sebenar, bukan pembolotan yang pasti akan memusnahkan agenda perjuangan, sebagaimana berlaku di Tebing Barat.”

Pada masa yang sama, beliau menegaskan, “kita berbicara tentang undang-undang pilihanraya. Kita tidak membenarkan pilihan yang telah dibuat oleh rakyat dipermain-mainkan. Kita berbicara tentang PLO agar ia keluar daripada tempat persembunyiannya dan sama-sama turut serta dalam perjuangan.”

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

Israel pindahkan tujuh pemimpin Hamas ke tahanan pentadbiran .


Israel pindahkan tujuh pemimpin Hamas ke tahanan pentadbiran .
Written by admin from on March 27th, 2009 | 0 Comments

Jumaat, 27/03/2009 - Ramattan News Agency melaporkan Khamis lalu bahawa pihak berkuasa Israel telah memindahkan tujuh pemimpin Hamas yang diculik baru-baru ini, ke tahanan pentadbiran selama enam bulan tanpa sebarang perbicaraan. Keputusan diambil selepas satu permintaan dibuat oleh pendakwa raya Israel di Mahkamah Penjara Ofer.

Agensi itu mengenal pasti pemimpin Hamas sebagai; Nasser Ed Deen Al Shaer, Adnan Asfour, penggubal Ayman Daraghma, Nizar Ramadan, Azzam Salhab, Mazin Al Reemawi dan Shaker Amarna. Minggu lepas, Israel menculik beberapa menteri Hamas, ahli majlis undang-undang dan pemimpin-pemimpin dari Tebing Barat.

Penangkapan dibuat selepas Israel mengisytiharkan kegagalan dalam perbicaraan, dan kerajaan Israel itu memutuskan untuk mengadakn pelbagai langkah untuk memberi tekanan pada Hamas.

sumber : http://electronicintifada.net/v2/
penterjemah : Nurul

Haniyah: Kami akan tinggal di atas tanah kami.



Haniyah: Kami akan tinggal di atas tanah kami.

Written by admin from on March 27th, 2009 | 0 Comments

Jumaat, 27/03/2009 - PM Palestin Ismail Haniyah menegaskan menolak konspirasi untuk menempatkan rakyat Palestin di luar tanah Palestin. Haniyah turut menyatakan komitmennya untuk mengembalikan mereka yang berada di kem-kem pelarian dan mendirikan negara Palestin yang bebas dan berpusat di al-Quds. Hal tersebut dinyatakan semasa penganugerahan Jordan kepada Haniyah.


Hamas menentang keras idea “tanah pengganti dan kem pelarian” yang mana rakyat Palestin akan menumpang di tanah/negara lain. Seluruh negara-negara Arab terancam apabila Zionis-Israel sentiasa berusaha merobohkan kesatuan di kalangan pimpinan Arab. Hamas akan bersama rakyat Palestin berjuang menegakkan negara yang menjadi aspirasi setiap rakyat Palestin dan mengembalikan rakyat Palestin yang berada di kem pelarian.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : Abu Awatif

Badan Tertinggi Mesir di Israel dalam usaha menjayakan perjanjian pertukaran tawanan.


Badan Tertinggi Mesir di Israel dalam usaha menjayakan perjanjian pertukaran tawanan.
Written by admin from on March 27th, 2009 | 0 Comments

Jumaat, 27/03/2009 - Agensi berita Quds menyiarkan berita semalam (Rabu) berkenaan dengan Delegasi Keamanan Tertinggi Mesir yang tiba di Israel dalam usaha mengadakan rundingan untuk mengurangkan secara tidak langsung perselisihan antara Hamas dan Israel dalam usaha penukaran tawanan.

Agensi berita tersebut melaporkan Duta Mesir diketuai oleh Badan Anggota Mesir, Omar Suleiman telah mengadakan rundingan besar-besaran dengan Israel di Tel Aviv. Suleiman dan para anggota menggesa agar Israel memudahkan permintaan pembebasan beberapa nama tawanan Hamas ketika pihak Israel sedia untuk membebaskan tawanan keluar dari Palestin. Salah satu usul Mesir adalah dengan mengubah beberapa nama pada senarai tawanan, dan menerima pengembalian beberapa tawanan Israel dalam tuntutan tersebut.

Israel pada mulanya telah menolak 125 nama yang diminta Hamas untuk dibebaskan kerana Israel bertegas mereka adalah sangat ‘berbahaya’. Mesir mengharap Hamas untuk memilih nama lain selain senarai 125 nama tawanan tersebut. Berdasarkan sumber dari Mesir, Hamas mengadakan rundingan dalaman berkaitan dengan nama tawanan, dan menambah ketika ini masih boleh mengumumkan perjanjian penukaran tawanan sebelum Netanyahu kembali berkuasa. Hamas membentangkan senarai 450 tawanan, Israel bersetuju membebaskan 325 daripadanya tetapi menolak 125 tawanan lagi, dan meminta Hamas memilih nama lain daripada itu.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : ammar

Video Penyokong Mukhriz Mengamok di PWTC

Thursday, March 26, 2009
Video Penyokong Mukhriz Mengamok di PWTC

Video Ceramah Anwar di Bukit Gantang

Video Ceramah Anwar di Bukit Gantang

PALESTIN- Video Terbaru Osama Laden

PALESTIN- Video Terbaru Osama Laden

Entah betul entah tidak, dengarkan saja mesejnya.

Tidur Mati atau Solat..... Entahlah! (Gambar)


Tidur Mati atau Solat..... Entahlah!
Dilulus terbit pada Friday, March 27 @ 19:55:01 MYT oleh TokPenghulu

Oleh civilization

24 Mac 09 Masjid Negeri, IPOH tengahari selepas zohor. Gambar ini diambil kerana untuk anda tafsirkan. Tiada kena-mengena kepada mereka samada HIDUP atau MATI.

Sebelum memperkatakan sesuatu renungkan nasihat ini dari Riwayat Imam Al-Ghazali tentang persoalan HIDUP dan MATI:

ENAM PERSOALAN HIDUP

Suatu hari, Imam Al Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya.

- Lalu Imam Al Ghazali bertanya, pertama,
"Apa yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini?"
Murid-muridnya ada yang menjawab orang tua, guru, teman, dan kerabatnya. Imam Ghazali menjelaskan semua jawapan itu benar.

Tetapi yang paling dekat dengan kita adalah "mati". Sebab itu sudah janji Allah SWT bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati. (Ali Imran : 185).

- Lalu Imam Ghazali meneruskan pertanyaan yang kedua.
"Apa yang paling jauh dari diri kita di dunia ini?"

Murid -muridnya ada yang menjawab Negara Cina, bulan, matahari, dan bintang-bintang. Lalu Imam Ghazali menjelaskan bahawa semua jawapan yang mereka berikan adalah benar.

Tetapi yang paling benar adalah "masa lalu". Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetap kita tidak boleh kembali ke masa lalu. Oleh sebab itu kita mesti menjaga hari ini dan hari-hari yang mendatang dengan perbuatan yang tidak merugikan.

- Lalu Imam Ghazali meneruskan dengan pertanyaan yang ketiga.
"Apa yang paling besar di dunia ini?"

Murid-muridnya ada yang menjawab gunung, bumi, dan matahari. Semua jawapan itu benar kata Imam Ghazali.

Tetapi yang paling besar dari yang ada di dunia ini adalah "nafsu" (Al A'Raf : 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu membawa kita ke neraka.

- Pertanyaan keempat adalah,
"Apa yang paling berat di dunia ini?".

Ada yang menjawap batu, besi, dan gajah. Semua jawapan hampir benar, kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling berat adalah "amanah" (Al Ahzab :72). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka untuk menjadi kalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya menyanggupi permintaan Allah SWT, sehingga banyak dari manusia masuk ke neraka kerana ia tidak menjalankan amanahnya.

- Pertanyaan yang kelima adalah,
"Apa yang paling ringan di dunia ini?".

Ada yang menjawab kapas, angin, debu, dan daun-daunan. Semua itu benar kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling ringan di dunia ini adalah meninggalkan 'Solat'. Gara-gara sibuk dengan pekerjaan kita tinggalkan solat, gara-gara mesyuarat kita tinggalkan solat.

- Lalu pertanyaan ke enam adalah,
"Apakah yang paling tajam di dunia ini?".

Murid-muridnya menjawab dengan serentak, pedang... Benar kata Imam Ghazali,

Tetapi yang paling tajam adalah "lidah manusia".
Karena melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri.

bumiperak

Demokrasi sedang dikuburkan

Demokrasi sedang dikuburkan
Dilulus terbit pada Thursday, March 26 @ 11:16:47 MYT oleh TokPenghulu

Analisis Isu Oleh jimbojimi


Semalam ceramah Anwar Ibrahim di Bukit Selambau ditembak gas pemedih mata. Ceramah tersebut telah bertukar menjadi adegan kejar mengejar diantara politik dan hadirin. Klik disini untuk membaca berita dan gambar.

Semalam, permit Suara Keadilan dan Harakah telah digantung selama tiga bulan berkuatkuasa serta merta.

Permit surat khabar digantung, ceramah umum diganasi. Ini adalah masa depan Malaysia dibawah Najib-Rosmah.

Demokrasi akan dikuburkan seratus peratus. Kuku besi akan dikembalikan. Inilah “reformasi” yang mahu dikembalikan kepada Umno. Mereka mahukan Umno kembali menjadi kuku besi.


Pengumuman : Perhimpunan Anak Muda Malaysia Protes SPRM yang kelihatan 'seronok' menjadi kuda

Gendang perang yang dipalu kerajaan amat menarik dan ramai mula bernafas lega. Namun sejak gendang itu dipalu seolah tiada tindakan konkrit sehinggalah Badan Pencegah Rasuah (BPR) ditukar kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diwujudkan.

Walaupun SPRM gagal menjawab dua persoalan penting yang menjadi punca utama kelemahan BRP iaitu

* masih tidak bebas semua lantikan dan kenaikan pangkat masih dibawah ketiak Perdana Menteri seharusnya diletakkan terus di bawah Parlimen Malaysia untuk menjamin kebebasan.

* masih terikat iaitu tidak punya kuasa pendakwaan. Maknanya kejadian siasatan keatas menteri boleh disiapkan namun tidak boleg didakwa kerana Peguam Negara mendapat arahan dari atas boleh berulang.

Namun ramai yang masih cuba melihat positif. Saya sendiri telah menjadi individu pertama menghantar laporan beserta bukti rasuah kepada SPRM pada hari pertama kewujudanya. Laporan ini menguji sejauh mana efisyensi SPRM yang menggunakan buget wang rakyat yang jauh lebih banyak dari BPR.

Namun setelah namun setelah masuk bulan ketiga langsung tiada khabar dari laporan yang mengandungi bukti dan kes rasuah yang amat mudah diselesaikan itu. Ada maklumat dalaman yang diperolehi ada antara kes yang dihantar tersebut ditutup begitu sahaja. Malah jauh dari itu SPRM kelihatan lebih berminat bertindak berdasarkan kepentingan politik pihak tertentu.

Siapa Petualang Bangsa

Siapa Petualang Bangsa
Dilulus terbit pada Thursday, March 26 @ 15:34:54 MYT oleh TokPenghulu

Respon @ Ulasan Oleh awwal

"Ketua Pondan Umno dalam ucapannya menyatakan ada petualang bangsa di luar sana yang sangat pendendam dan sanggup menjualkan bangsanya kerananya.Sepintas kilat saya tahu yang dirujukkan itu adalah DSAI.

Kerana UMNO sekarang ni sangat takut dengan DSAI.DSAI merupakan tokoh yang begitu berpengaruh sekarang ini,baik dalam maupun luar negera,walaupun berbagai fitnah mihnah dilakukan bagi membunuh ketokohannya.Tokoh yang tidak terdapat dalam UMNO sekarang ini.Mana ada tokoh yang boleh di tandingkan dengan DSAI.Semuanya sama ada budak2 hingusan,bila berucap berbuih2 mulut,atau tua sasau yang bercakap tidak serupa bikin.

Siapa sebenarnya petualang bangsa?

Seawal pemerintahan UMNO,masa itu Perikatan,Menteri Pelajarannya Khir Johari telah menghapuskan tulisan Jawi dan menggalakan Perancangan Keluarga.

Kemudian Tungku Abd Rahman,PM pertama telah dengan percuma menyerahkan Singapura kepada Lee Kuan Yew.

Siapakah sebenarnya petualang bangsa??

DSAI semasa menjadi mahasiswa Universiti Malaya telah berjuang untuk memertabatkan bahasa Melayu.

Kemudian DSAI menjadi penggerak kepada masyarakat mahasiswa mahasiswi dan siswa siswi ketika itu untuk menjadikan Islam sebagai alternatif kepada ideologi kapitalis dan sosialis dalam penyelesaian permasaalahan masyarakat.Pada ketika itu di kampus2 universiti fahaman sosialis begitu meluas dikalangan mahasiswa dan mahasiswi.

Kalau tidak kerana usaha DSAI untuk itu,hari ini Malaysia akan dipenuhi oleh pemimpin2 yang kuat pegangan terhadap sosialis.Malah Tun Dr Mahathir sendiri dalam tahun2 enam puluhan begitu terpengaruh dengan ideologi sosialis ini.Cuba rujuk tulisan2nya dalam Utusan Melayu ketika itu.

Jadi siapakah sebenarnya petualang bangsa dan agama??

Hari ini setelah lebih lima dekad memerintah,apa jadi dengan bangsa Melayu!!!

Pengajaran Matematik dan Sains didalam bahasa Inggeris.Siapakah yang melakukan itu?

Ekonomi orang Melayu sejauh mana pencapaiannya sekarang?? Siapa yang bertanggung jawab??

Kemana hilangnya lebih separuh tanah reserve melayu dari yang asalnya di wartakan semasa kemerdekaan.Siapakah yang melahapnya???

Siapakah yang mula2 mencadangkan penghapusan hak istimewa orang Melayu dalam parlimen?? Kalau bukan tokoh UMNO yang sangat disanjungi

Jadi apakah DSAI seorang petualang!?

Siapakah yang telah menghapuskan kekebalan raja2 Melayu?? Kalau bukan UMNO

Siapakah yang ucapkan "natang" kepada Yang DiPertuan Agong?? Kalau bukan UMNO

Siapakah yang tendang pagar istana Sultan Perlis??? Kalau bukan UMNO

Jadi siapakah yang sebenarnya petualang bangsa dan agama???

JAWABNYA TIDAK LAIN TIDAK BUKAN UMNO

SILA AMBIL PERHATIAN ORANG2/AHLI2 UMNO
JANGAN TERTIPU LAGI.SERIKLAH"

Parti Buruh bentuk kerajaan campuran pimpinan Benjamin Netanyahu.


Parti Buruh bentuk kerajaan campuran pimpinan Benjamin Netanyahu.
Written by admin from on March 26th, 2009 | 0 Comments

Khamis, 26/03/2009 - Parti Buruh bersetuju untuk bergabung dengan kerajaan campuran pimpinan presiden Parti Likud, Benjamin Netanyahu, seorang pelampau, pada hari Selasa (24/3) selepas mengadakan pertemuan intensif di antara kedua-dua belah pihak.

Perdana Menteri zionis yang dilantik, Benjamin Netanyahu, pada Isnin lalu telah memulakan perbincangan untuk menggabungkan Parti Buruh bagi mengelak daripada pembentukan kerajaan berhaluan kanan yang mungkin boleh menyebabkan pertelingkahan dengan Amerika Syarikat mengenai usaha perdamaian di Timur Tengah.

Media-media massa zionis menyebutkan pada hari Selasa, bahawa beberapa orang perunding dari Parti Likud telah bertemu dengan rakan sejawatan mereka dari Parti Buruh beberapa jam sahaja selepas Parti ‘Shas’, sebuah parti pelampau berasaskan agama bergabung sebagai rakan dalam kerajaan campuran yang dipimpin oleh Netanyahu.

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

Dahlan masuk Beirut 2 hari sebelum terbunuhnya Kamal Mehdat.


Dahlan masuk Beirut 2 hari sebelum terbunuhnya Kamal Mehdat.
Written by admin from on March 26th, 2009 | 0 Comments

Khamis, 26/03/2009 - Stesen TV independen Lubnan menyiarkan berita yang sumbernya sahih melaporkan bahawa Mohamad Dahlan telah masuk ke Beirut 2 hari sebelum terbunuhnya delegasi PLO, Kamal Mihdat. Stesen TV turut melaporkan bahawa Dahlan ke Beirut dengan menggunakan visa Mesir dan menginap di bahagian timur Beirut. Ini menimbulkan tanda tanya kepada masyarakat umum khususnya rakyat Palestin kemungkinan ada berlaku konspirasi.

sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : Abu Awatif

Haneyya: Kita akan teruskan perjuangan.


Haneyya: Kita akan teruskan perjuangan.
Written by admin from on March 26th, 2009 | 0 Comments

Khamis, 26/03/2009 - Ismail Haneyya, ketua kerajaan Palestin menegaskan penolakannya terhadap konspirasi ‘tanahair alternatif’. Beliau juga menegaskan kerajaannya berpegang teguh dengan hak untuk kembali dan menegakkan negara Palestin yang beribunegarakan bandar Baitul Maqdis.

Beliau berkata pada satu pertemuan terbukanya yang pertama pada petang Rabu (25/3) semasa memberikan penghargaan kepada delegasi perubatan kerajaan Jordan yang bertugas di Hospital Lapangan Jordan di Gaza. Beliau berkata, “saya menegaskan ketika zionis berbicara tentang ‘tanahair alternatif’ atau negara Palestin Jordan, maka dengan nama rakyat dan kerajaan Palestin, kami menolak apa yang dinamakan sebagai ‘tanahair alternatif’ tersebut dan kami juga tidak akan menerima negara Palestin melainkan di atas tanahnya sekarang ini.”

Beliau menambah, “kami menolak ‘tanahair alternatif’ itu, dan bersama-sama dengan Jordan kami bersatu hati untuk menghadapi apa yang dinamakan oleh DYMM Raja Abdullah sebagai konspirasi pasca pencerobohan terhadap Gaza.” Seterusnya beliau menambah, “kami bersatu hati menghadapi perancangan zionis bagi menghalau rakyat Palestin dan cubaan mengganggu gugat negara-negara jiran Arab yang lain.”

sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : muhajir

(Gambar) Ummu Muhammad di Masjid Shah Alam pada 24/3/09.

(Gambar) Ummu Muhammad di Masjid Shah Alam pada 24/3/09.
Written by admin from on March 26th, 2009 | 2 Comments

oleh gunx

Antara gambar yang sempat diambil Pkini dalam siri ceramah beliau. Antara yang dapat disimpulkan ucapannya adalah peri pentingnya mengasuh generasi akan datang dengan semangat jihad. Jihad bukan terhad kepada mengangkat senjata malah dikembangkan kepada perkara2 lain seperti menuntut ilmu, menerangkan antara hak dan batil. Kegigihan Ummu Muhammad yang mempunyai 6 orang anak serta 22 orang cucu begitu mengujakan para hadirin. Di dalam ketiadaan suami tercinta yang gugur syahid, beliau masih gigih belajar di Universiti Gaza. Di sini , kita nampak akan peri pentingnya ilmu dan amal buat bekalan para mujahid.

Di akhir sessi , beliau memeluk setiap muslimat yang hadir sehingga ada di antara muslimat yang menangis dalam pelukan beliau. Satu senario yang sungguh syahdu dan seharusnya ‘aura’ yang dibawa Ummu Muhammad meresap ke dalam diri2 kita.





Khamis, Mac 26, 2009

269 Calon bertanding: 900 Aduan Rasuah

269 Calon bertanding: 900 Aduan Rasuah
Dilulus terbit pada Thursday, March 26 @ 09:11:44 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Oleh Nasrudin bin Hassan

Sebelum ini kita telah mendengar bagaimana Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail Pengerusi Lembaga Disiplin UMNO menyarankan agar Pergerakan Pemuda dan Wanita UMNO dibubarkan demikian juga Putera dan Puteri UMNO demi menyelamatkan UMNO justeru rasuah yang terlalu parah .

Awalnya saya melihat saranan ini agak lucu biarpun saya memang yakin UMNO yang tidak pernah menilai dosa pahala dalam orientasi pentadbiran dan organisasinya itu boleh saja terjebak dalam kancah rasuah yang parah ini .

Namun sebelum ini saya tidak menemui angka yang benar - benar menunjuk tanda aras betapa parahnya rasuah dalaman UMNO yang telah saya sifatkan sebagai penyakit diabetes tahap kronik kini dihidapi oleh UMNO .

269 Calon bertanding : 900 Aduan Rasuah

24 - 28 Mac kelak bakal berlangsung Pemilihan di pelbagai peringkat jawatan dalam parti UMNO . Sehingga November tahun lepas sahaja , Lembaga Disiplin UMNO telah menerima 900 aduan rasuah menjelang pemilihan kepimpinan partinya . Wallahualam , berapa pula kes rasuah yang belum atau tidak diadukan ke Lembaga tersebut .

Lebih memeranjatkan bagaimana laporan yang menyebut salah seorang calon Timbalan Presiden UMNO berdepan dengan 400 aduan rasuah ke atasnya .

Sungguh mereka belum disabitkan bersalah , tetapi jika sampai 400 aduan rasuah atas seorang individu pula dibuat oleh ahli parti sendiri tentu sahaja mencemarkan integriti atau kredebiliti pemimpin yang dicalonkan juga parti UMNO turut dipalit najis .

Kalau aduan itu datang dari pembangkang , katalah itu memang kerja pembangkang mencari kelemahan UMNO . Tetapi jika aduan datang dari ahli sendiri dalam jumlah sebanyak itu , apalagi alasan untuk menyembunyikan kesan luka kudis yang sedang membarah lagi membusuk .

Rasionallah saranan Tengku Ahmad Rithauddeen agar kesemua sayap UMNO itu dibubar [ baca dipotong ] segera demi menyelamatkan UMNO kerana kudis rasuah yang sedang bernanah itu pasti sahaja akan merebak dan memamah hati jantung UMNO seterusnya membunuh UMNO dalam masa yang singkat .

Lebih malang , Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam sidang media selepas mempengerusikan Majlis Ekonomi Negara di Parlimen semalam berkata , Lembaga Disiplin UMNO tidak akan membuka semula kes - kes rasuah melibatkan pemimpin parti yang telah ditutup oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia [ SPRM ] . Alasannya SPRM telah siasat dan tiada bukti atas pertuduhan lalu kes ditutup oleh SPRM .

Tidak hairanlah pada 30 Januari lalu , ahli - ahli UMNO sendiri mengadakan demontrasi di perkarangan Menara Dato' Onn ketika Majlis Tertinggi UMNO sedang bermesyuarat bagi membantah Lembaga Disiplin UMNO dan SPRM . Mereka turut membawa sepanduk yang bernada sinis dan mengutuk SPRM .

"Kami Menolak SPRM , Boleh Belah !" ........ " jangan ambil hak ahli UMNO " ................ " Lembaga Disiplin Sudah Nyanyuk " .... antara sepanduk yang dinaikkan .

UMNO Patut Pecat Tengku Rithauddeen

Jika UMNO telah hilang kepercayaan kepada Pengerusi Lembaga Disiplin mereka sendiri malah Pengerusinya Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen ini sebagai orang tua UMNO telah dianggap nyanyuk , UMNO perlu memecat Tengku Rithauddeen dan menggantikannya dengan orang lain. Bukan sahaja saranan Tengku Riyhauddeen ditempelak kini beliau dianggap nyanyuk .

Lantaran itu , untuk apa lagi UMNO berdolak dalih melainkan segera memecat Tengku Rithauddeen yang banyak menimbulkan keresahan kepada UMNO dan saya mencabar UMNO agar memecatnya demi membuktikan UMNO benar tidak bersalah sebaliknya Tengku Rithauddeen yang mengada - ngadakan cerita serta membesar - besarkan berita .

Benarlah kata Tok Guru Nik Aziz ketika saya menemui beliau di pejabatnya baru - baru ini bahawa UMNO akan musnah dalam tempoh tidak lama memandangkan seriusnya rasuah yang menjalar dan menular dalam segala urat saraf UMNO hari ini .

Lantas pesan Tok Guru : Persiapkan PAS terutama Pemudanya agar bersedia menjadi parti alternatif untuk memimpin ummah setelah keruntuhan UMNO dan BN kelak .

-----
http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/

Islam Awang Liku Versi Najib Ganti Islam Hadhari

Islam Awang Liku Versi Najib Ganti Islam Hadhari
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 13:39:42 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Pendek Oleh Jundullah-PASJB

" Patutkah kita semua memberikan ucapan tahniah kepada Dato Seri Najib Tun Razak yang dikatakan akan menjadi Perdana Menteri Malaysia yang keenam tidak lama lagi.

Benar kata Dato Seri Presiden PAS, pemimpin macam ini belum dapat kuasa dah tunjuk jahat. Beliaulah satu-satunya bakal PM yang terlibat dengan begitu banyak skandal dan salah laku dan yang paling besar kaitan beliau dengan wanita Mongolia yang dibunuh dengan kejam 2 tahun yang lalu. Siapa boleh beritahu kita semua apakah lagi dosa bakal PM selain tuduhan makan komisyen kapal selam dan pesawat pejuang sukhoi bernilai RM 900 juta.

Sekali lagi rakyat bertanya patutkah Pak Lah lantik Dato Seri Najib sebagai PM yang keenam. Mungkin dihati kecil Pak Lah sekarang berbisik semuanya sudah terlambat.

Senyuman Pak Lah sekarang dikirakan sebagai senyum sumbing yang menyimpan pelbagai cerita hiba kerana kata orang Pak Lah tidak akan khianat kepada parti Umno kesayangannya, tetapi khianat pada rakyat bukankah lebih parah.

Semasa Pak Lah naik jadi PM kelima dahulu beliau menggagaskan Islam Hadhari sebagai agenda negara dan pasti tidak lama lagi 10 prinsip Islam Hadhari ini akan dimuziumkan di Muzium Kesenian Islam atau dilongkang sahaja?

Naib Presiden PAS, Hj Mohamad Sabu adalah orang yang lantang bersuara mengatakan Islam Hadhari adalah kosmetik Pak Lah dan kalau orang baru naik jadi PM, Islam Hadhari akan digantikan dengan Islam Awang Liku versi Najib.

Kenapa Islam Awang Liku? Kerana Najib bukan ada asas agama yang lengkap, kalau cakap tentang Islam banyak diragukan, tak mustahil dia akan belajar dari Tun Mahathir. Perkembangan gerakan Islam dan dakwah itu sendiri akan semakin berliku.

Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi selepas ini akan digelar Tun Abdullah Ahmad Badawi menunjukkan beliau seorang negarawa, tetapi benarkah beliau seorang yang berjasa besar kepada negara kita Malaysia...

Pak Lah belum terlambat melantik orang lain sebagai PM...

Layari : http://pasjohorbahru.com/
"

Filem "Kun Fayakun" sebuah lagi filem Islamik terbitan indon

Filem "Kun Fayakun" sebuah lagi filem Islamik terbitan indon
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 18:49:59 MYT oleh TokPenghulu

Komentar Oleh CintaAllahNo1

"

"Sedikit berkenaan filem ini, ia menceritakan kisah hidup sebuah keluarga muslim yang cukup sederhana, tetapi di setahun akhir ini, perniagaan sebagai tukang cermin si bapak kurang memberansangkan. Makan dan minum mereka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Aduh, sungguh sebak pabila ditonton, hingga bias menitis air mata begitu deras. Allah-sahajalah yang tahu kesusahan mereka sehari-hari."


Bismillahirrohmaanirroheem

Assalaamu’alaikum wrm wbt

Segala puji-pujian bagi Allah tuhan sekalian ‘Alam, selawat dan salam keatas Rasulullah Sollollohu’alaihiwasallam, keluarga, para sahabat dan sesiapa sahaja yang mengikut jalannya hingga hari akhir. Ampuni dosa ku ya Allah. Ampuni dosa ku ya Allah. Ampuni dosa ku ya Allah.

Salam ukhuwah fillah buat pejuang2 Allah, dan salam penuh sejahtera kepada pembaca sekalian, moga kita sama-sama dirahmati Allah yang maha pengasih maha penyayang.

Semoga penulisan ini diredhoi Allah yang berkuasa keatas segala sesuatu.

Pada kali ini suka sekali saya menulikuilkan berkenaan filem religus baru daripada Indonesia yang Alhamdulillah diberi tajuk “Kun faya kun” yang bermaksud “jadilah, maka jadilah”.

Mengapa saya begitu tertarik sekali untuk menulis bekenaannya, nah, ia adalah kerana ia adalah antara beberapa sebahagian kecil filem-filem religus yang membangun jiwa buat ummat ini. Ia amat sukar didapati. Filem ini mula dikeluarkan pada bulan April tahun 2008. Saya Cuma mendpat tahu berkenaan adanya filem ini pada bulan Januari tahun 2009

Ustaz Yusuf Mansyur da’ie (penda’wah) muda, pengasas filem ini, beliau menjadi tunggak kepada terlaksananya filem ini, mengatakan, dia telah mendapatkan padangan dari para pak kiai dan para ustazdh bekenaan masuk ke bidang pembikinan filem untuk memberi sinar baru kepada ummat buat manfaat iman ummat Islam, ia dikatakan suatu kancah yang syubhat, namun akan tetapi telah disokong dn direstui oleh sekalian pak kiai dan para ustazdh, dan ustaz itu yakin inilah akan menjadi sinar baru buat ummat islam kini.

Dengan izin Allah, masya-Allah, filem ini hanya dishoot selama dua minggu sahaja. Namun hasilnya Allahu-Akbar, sunnguh menyentuh hati. Ini menunjukkan besar kemungkinan filem ini disertai doa dan usaha yang tidakputus2 dan hasilnya ia mendapat keberkatan dan redho Allah pemilik sekalian hati manusia, Allahu-robbi!

Sedikit berkenaan filem ini, ia menceritakan kisah hidup sebuah keluarga muslim yang cukup sederhana, tetapi di setahun akhir ini, perniagaan sebagai tukang cermin si bapak kurang memberansangkan. Makan dan minum mereka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Aduh, sungguh sebak pabila ditonton, hingga bias menitis air mata begitu deras. Allah-sahajalah yang tahu kesusahan mereka sehari-hari.

Walau susah begitu si bapak terus –menerus berusaha dan kuat doanya kepada Allah, termasuk isterinya, dan dua orang anak lelakinya. Mereka sekeluarga meningkatkan ikhtiar dan kebergantungan kepad Allah, mereka sekeluarga banyak sekali ‘ibadat bagun malamnya, dari adik kecil hingga si isteri. Mereka menangis penuh harap kepada Allah Maha member rezeki yang turun ke langit pada satu per tiga malam untuk mengkabulkan doa hamba-hambanya yang meminta kepadanya.. Allah memang maha pemurah dan maha pengasih penyayang..

Seterusnya, pelbagai peristiwa yang begitu menyentuh hati sampai bias buat kita menitis air mata.. Allah…

Saya tidak pasti dimana filem ini boleh didapati di Malaysia ini. Akan tetapi saya menjumpai filem ini pada suatu hari dalam bulan Januari 2009, saya menziarah rumah senior saya lalu penglihatan saya terlihat bekas cakera padat filem ini..lalu aku terus berasa ter’uja kerana sekali lagi aku di pertemukan Allah dengan filem pembangun jiwa yang amat2 aku butuhkanm kerana aku seorang yang visual, maka aku sangat suka menonton filem, akan tetapi filem2 hari ini banyaknya tidak sesuai bahkan mungkin haram untuk ditonton oleh seorang muslim, lalu aku terpaksa mengekang diri daripada menonton sekalian filem, tetapi apabila datangnya filem2 pembangun jiwa seperti yang pertama aku ketemuin ‘Ayat-ayat Cinta’, kedua ‘Sang Murobbi’, dan yang ketiga adalah filem ini..tidak lupa juga kepada filem ‘Kiamat Sudah Dekat’ terima kasih kepada Allah, kerana telah menggerakkan hamba2 pilihannya untuk menerbitkan filem nan indah dan penuh berma’at buat membangun iman sekalian ummat.

Akhir kalam semoga Allah meredhoi pembikin2 filem religus pembangun jiwa seperti ini. Semoga filem-filem seperti ni yang ditonton oleh sekalian ummat Islam dan semoga ummat meninggalkan menonton filem-filem lain yang tidak mengikut nas-nas Al-Quran dan As-Sunnah.

Juag saya mohon doa pembaca yang dirahmati Allah sekalian dan yang saya kasihi kerana Allah, untuk mendoakan agar saya suatu hari nanti bisa menerbitkan filem2 religus pembangun jiwa seperti ini dan seperti beberapa filem –filem riligus pembagun jiwa dan iman yang saya telah sebut sebelum ini, buat ummat di Malaysia bumi ku berpijak.

Jazakumullahu-khoiron-jaza’. Syukran jazilan katheero.

Segala yang baik dating daripada Allah, yang buruk dating dari saya, hakikatnya kedua-dua dating daripada dating daripada Allah ‘Azza-wajalla.

Walhamdulillaahi-robbil-‘aalameen.

Semoga ku ikhlash,

Hamba Allah.

http://matlamat-akhirat.blogspot.com/

Hari Isnin, 25 Rabi’ul Awwal 1430 Hijriah (23 Mac 2009 Masihi),

Rawang, Selangor.

--



Lampiran Link Web Page yang berbicara tentang filem “Kun Fayakun”:

1- http://www.presidensby.info/index.php/fokus/2008/04/21/2972.html

2- http://mbhgaleri.blogspot.com/2008/09/kun-faya-kun-tidakkah-industri-filem.html

3- http://smsplus.blogspot.com/2008/04/setelah-aac-kini-kun-fayakun.html

4- http://www.kapanlagi.com/h/0000182578.html

5- http://www.antara.co.id/arc/2008/4/10/pemutaran-film-kun-fayakun-di-batam-tertunda/

6- http://id.wikipedia.org/wiki/Kun_Fayakun



Tonton Filem ini:

Assalaamu’alaikum wrm wbt. Setelah pembaca sekalian tahu tentang filem ini mungkin para pembaca Malaysia berhajat untuk menonton filem ini. Saya tidak tahu dimana boleh didapatkan CD/DVD original filem ini. Saya boleh copykan kedalam CD/DVD dan poskan ke alamat kalian, dengan sedikit bayaran, kos pos, kos CD/DVD, royalty hak orang2 yang terlibat menjayakan filem ini. Satu ringgit akan saya asingkan untuk royalty hak mereka yang terlibat dgn filem ini, akan saya sedekahkan kejalan Allah, atau jika saya dapat hubungi syarikat filem ini atau mereka menghubungi saya, akan saya serahkan kepada mereka wang tersebut. Untuk urusan pembelian boleh hubungi saya di 019-5153494(saya) atau ke email saya ahmadkhabir@gmail.com. Semoga usaha-usaha filem seperti ini terus membanyak. Wassalaam.

Inikah Melayu - sajak "Melayu"- Usman Awang

Inikah Melayu - sajak "Melayu"- Usman Awang
Dilulus terbit pada Monday, March 23 @ 08:32:19 MYT oleh AbuJihad

Fikir Sejenak Oleh shimahasbi

"Sajak ini ditulis oleh Sasterawan Negara Dr. Usman Awang, mungkin boleh kita renung dan fikir-fikir kan.Muhasabah diri.


Sajak “Melayu” oleh Usman Awang

Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan

Melayu itu berani jika bersalah
Kecut takut kerana benar
Janji simpan di perut
Selalu pecah di mulut
Biar mati adat
Jangan mati anak

Dalam sejarahnya
Melayu itu pengembara lautan
Melorongkan jalur sejarah zaman
Begitu luas daerah sempadan
Sayangnya kini segala kehilangan

Melayu itu kaya falsafahnya
Kias kata bidal pusaka
Akar budi bersulamkan daya
Gedung akal laut bicara

Malangnya Melayu itu kuat bersorak
Terlalu ghairah pesta temasya
Sedangkan kampung telah tergadai
Sawah sejalur tinggal sejengkal
Tanah sebidang mudah terjual

Meski telah memiliki telaga
Tangan masih memegang tali
Sedang orang mencapai timba
Berbuahlah pisang tiga kali
Melayu itu masih bermimpi

Walaupun sudah mengenal universiti
Masih berdagang di rumah sendiri
Berkelahi cara Melayu
Menikam dengan pantun
Menyanggah dengan senyum
Marahnya dengan diam
Merendah bukan menyembah
Meninggi bukan melonjak

Watak Melayu menolak permusuhan
Setia dan sabar tiada sempadan
Tapi jika marah tak nampak telinga
Musuh dicari ke lubang cacing
Tak dapat tanduk telinga dijinjing
Maruah dan agama dihina jangan
Hebat amuknya tak kenal lawan

Berdamai cara Melayu indah sekali
Silaturrahim hati yang murni
Maaf diungkap senantiasa bersahut
Tangan diulur sentiasa bersambut
Luka pun tidak lagi berparut

Baiknya hati Melayu itu tak terbandingkan
Selaga yang ada sanggup diberikan
Sehingga tercipta sebuah kiasan:
“Dagang lalu nasi ditanakkan
Suami pulang lapar tak makan
Kera di hutan disusu-susukan
Anak di pangkuan mati kebuluran”

Bagaimanakah Melayu abad dua puluh satu
Masihkan tunduk tersipu-sipu ?
Jangan takut melanggar pantang
Jika pantang menghalang kemajuan;
Jangan segan menentang larangan
Jika yakin kepada kebenaran;
Jangan malu mengucapkan keyakinan
Jika percaya kepada keadilan

Jadilah bangsa yang bijaksana
Memegang tali memegang timba
Memiliki ekonomi mencipta budaya
Menjadi tuan di negara Merdeka!


http://www.prihatin.net/index.php?option=com_content&view=article&id=15:kontrak-sosial-dan-keabsahan-politik-melayu-marzuki-mohamad
"

PANDUAN KESIHATAN SECARA ISLAM

PANDUAN KESIHATAN SECARA ISLAM

LARANGAN-LARANGAN TERRHADAP AMALAN PERBUATAN DAN KEBIASAAN YANG BOLEH MEROSAKKAN KESIHATAN TUBUH BADAN

1. Tidak boleh sama sekali berjimak ketika berada di dalam terlalu kenyang atau terlalu lapar.
2. Mandi setelah makan.
3. Sentiasa berada dalam keadaan keluh-kesah dan berdukacita.
4. Berada dalam keadaan terlalu lapar.
5. Berjaga malam selain dari qiamullail.
6. Memakan daging yang tidak disembelih mengikut hukum
Islam.

FAKTOR-FAKTOR YANG MENGUATKAN TENAGA TUBUH BADAN

1. Memakan daging.
2. Selalu menghidu bau-bauan yang sedap.
3. Banyak mandi yang bukan dari mandi kerana jimak.
4. Sentiasa memakai pakaian yang diperbuat dari kapas.
5. Mandi dalam keadaan perut yang sederhana, tidak terlalu lapar atau terlalu kenyang.
6. Memakan makanan yang agak manis.

FAKTOR YANG BOLEH MENDATANGKAN PENYAKIT

1. Bercakap banyak.
2. Tidur banyak.
3. Makan banyak.
4. Banyak jimak.

4 FAKTOR YANG BOLEH MELEMAHKAN BADAN

1. Banyak jimak.
2. Sentiasa berada dalam dukacita dan keluh kesah.
3. Banyak minum air yang bercampur dengan air liur kita sendiri.
4. Banyak memakan makanan yang serba masam.

SUPAYA BADAN SENTIASA SIHAT
1) Minumlah madu lebah asli yang dibubuhkan ke dalam air sejuk(masak).
2) Sentiasa meminum air lebihan (baki) dari wuduk.

BAGI MENAMBAHKAN KECERDASAN AKAL

1. Tinggalkan dari bercakap kosong.
2. Sentiasa bersugi.
3. Sentiasa bersama-sama dengan orang alim.

MAKANAN ATAU MINUMAN YANG TERJATUH LALAT KE DALAMNYA,
MAKANLAH, JANGAN DIBUANG

Jika terjatuh lalat ke dalam makanan atau minuman, hendaklah anda tenggelamkan keseluruhan badannya ke dalam makanan atau minuman itu, kemudian ambil dan buangkan lalat itu. Ia tidak beracun lagi/sudah selamat digunakan. Ingat jangan membazir, orang yang membazir itu adalah saudara atau sahabat syaitan.

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA MENJADI PELUPA/MELEMAHKAN DAYA INGATAN DAN KEFAHAMAN

1. Melihat pekara-pekara yang haram.
2. Melancap.
3. Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.
4. Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur semut.
5. Tidak membaca Al-Quran.
6. Meminum atau memakan yang haram atau yang diperolehi dengan cara yang haram.
7. Mengumpat dan mengata.
8. Terlalu memikir tentang wanita atau sebaliknya.
9. Asyik bercinta-cintaan (bukan cara Islam).
10. Terlalu memikirkan yang bukan-bukan.
11. Sentiasa berada dalam keluh kesah atau dukacita.

LARANGAN DAN PERATURAN SELEPAS MAKAN

1. Di larang keras tidur selepas makan kerana mendatangkan keras hati
2. Hendaklah berjalan selepasnya sekurang-kurangnya 40 langkah.
3. Sebaik-baik hendaklah bersembahyang selepasnya supaya makanan mudah hadam.

SUPAYA AIR YANG DIMINUM MENDATANGKAN KESIHATAN UNTUK BADAN SEBOLEH-BOLEHNYA JANGAN MEMINUM AIR DI WAKTU-WAKTU BERIKUT :

1. Selepas bersenam, bersukan atau melakukan kerja-kerja berat.
2. Selepas berjimak.
3. selepas makan atau sebelumnya.
4. Ketika sedang makan.
5. Selepas memakan buah-buahan.
6. Selepas keluar dari bilik mandi.
7. Ketika terjaga dari tidur.

CARA TIDUR YANG SEBAIK-BAIKNYA DIAMALKAN OLEH
RASULULLAH S.A.W.


1. Tidurlah di awal malam sesudah menunaikan sembahyang Isyak jam 10.00 atau 11.00 dengan keadaan berwuduk.
2. Bangkitlah di awal separuh kedua malam jam 1.00 atau 2.00, kemudian bersugi, berwuduk dan bersembahyang tahajjud.
3. Kemudian tidurlah semula dan bangkitlah sebelum terbit fajar.
4. Tidurlah dengan mengiringkan badan di sebelah rusuk kanan, rusuk kiri di bahagian atas, supaya tetap kedudukan makanan di dalam usus, cepat hadam makanan. Tidurlah sedemikian dari mula hingga akhirnya.

WAKTU-WAKTU YANG TIDAK DIBENARKAN TIDUR

1. Awal-awal pagi setelah terbit matahari.
2. Selepas masuk waktu Asar.
3. Tidur di bawah cahaya matahari waaupun terkena separuh dari badan.

BAHAYA TIDUR DI SIANG HARI
Dilarang tidur di siang hari di dalam keadaan cuaca yang panas kerana:

1. Mendatangkan penyakit-penyakit kulit.
2. Merosakkan warna kulit.
3. Melemahkan jantung.
4. Menambahkan tekanan perasaan yang meluap.
5. Melemahkan badan dan mengurangkan tenaga syahwat.
6. Melemahkan kecerdasaan akal.

CARA MENGHINDARKAN LESU SELEPAS BANGKIT DARI TIDUR

1. Bersihkan tubuh, terutamanya bahagian muka, tangan dan kaki sebelum masuk tidur.
2. Hindarkan dari tidur lewat malam.
3. Lakukan gerak badan dan senaman di atas katil setelah jaga dari tidur sebelum turun dari katil.
4. Minumlah segelas air masak setiap pagi sebelum bersarapan tetapi jangan selepas saja bangun dari tidur.
5. Cucilah muka terutama bahagian kelopak mata dengan air suam.
6. Ambil wuduk dan bersembahyang Subuh.

PEKARA-PEKARA YANG BOLEH MELEMAHKAN TENAGA DAN MEMPERCEPATKAN TUA

1. Banyak melakukan jimak.
2. Terlalu banyak bercita-cita atau berangan-angan.
3. Banyak minum air di waktu pagi.
4. Banyak memakan atau meminum yang seba masam.

SEBAB-SEBAB UTAMA DITIMPA PENYAKIT JANTUNG

1. Merokok yang berterusan.
2. Kolestrol yang berlebihan (punca yang utama).
3. Kurang tidur.
4. Sentiasa mandi di tengah malam.
5. Berjimak di dalam air atau ketika udara terlalu sejuk.
6. Melakukan kerja secara berterusan.

FAKTOR-FAKTOR YANG MEMBAWA KEPADA LEMAH DAYA PENGLIHATAN

1. Melihat kepada benda-benda kotor.
2. Melihat kepada palang +/salib.
3. melihat kepada alat kelamin perempuan atau bayangan luar.
4. Duduk dengan membelakangkan kiblat.
5. Berpagi dan berpetang dengan muka yang muram.
6. Banyak menangis.


Semoga mendapat manfaat, ws..

Rabu, Mac 25, 2009

Hayati lirik lagu “Stand Up” dari Mu’adz-(YouTube)

Hayati lirik lagu “Stand Up” dari Mu’adz-(YouTube)
Written by admin from on February 16th, 2009 | 0 Comments

PM Palestin, Ismail Haniya menangis ketika mengimami solat jemaah-(YouTube)

PM Palestin, Ismail Haniya menangis ketika mengimami solat jemaah.
Written by admin from on March 12th, 2009 | 0 Comments

Temubual Wakil Gaza di TV9.

Temubual Wakil Gaza di TV9.
Written by admin from on March 24th, 2009 | 0 Comments

Polis Israel menahan ketua bahagian utara Gerakan Islam, Sheik Raed Salah


Polis Israel menahan ketua bahagian utara Gerakan Islam, Sheik Raed Salah
Written by admin from on March 25th, 2009 | 0 Comments

TV Al Manar, TV rasmi parti Hezbollah di Lebanon melaporkan semalam(Isnin) bahawa polis Israel telah menahan Sheikh Raed Salah, ketua bahagian utara gerakan Islam serta pengawalnya di sekitar Sheikh Jarrah, Timur Jerusalem.

Polis menyatakan Salah berniat untuk menyerang pejabat polis Israel ketika lawatannya ke Jerusalem. Sheikh Salah sedang melawat Jerusalam sebagai penduduk Palestin kerana meraikan Jerusalem sebagai ibu negeri Kebudayaan Arab pada tahun 2009.

Israel menuduh sambutan tersebut adalah haram dan menambah ia melanggar akta bahawa Israel berkuasa penuh ke atas bandar terbabit, sebagai ibu negeri Israel Bersatu. Jurucakap Gerakan Islam, Zahi Nujidat mengecam tangkapan tersebut sebagai tindakan tidak wajar, dan menuduh Israel bertindak zalim dalam semua aspek, lapor Al Manar.

Nujidat menambah tiada siapa yang melanggar undang-undang, tetapi penahanan tersebut adalah sebahagian polisi Israel dalam menghalang segala usaha untuk memastikan Jerusalem sebagai Bandar Arab malah sebagai ibu negeri untuk Negara Palestin. Tambahan lagi apabila polis Israel melaporkan penahanan 21 aktivis dalam masa yang singkat, termasuk Hatim Abdul-Qader, penasihat kepada Presiden Abbas dalam urusan Jerusalem. Penahanan tersebut adalah sebahagian tindakan Israel menghalang perayaan tersebut.

Seorang senior pegawai polis Israel di Jerusalem berkata sambutan tersebut adalah haram kerana tidak menerima permit daripada polis di Jerusalem.

sumber : http://www.imemc.org
penterjemah : ammar

Resipi Ayam Tandoori Goreng


Resipi Ayam Tandoori Goreng
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 07:40:08 MYT oleh TokPenghulu

Bahan Rencah Oleh matuse68


Ayam Tandoori Goreng

Bahan-bahan:
1 ekor ayam [potong kecil dan bersihkan]
1 paket rempah tandoori MAGGI
3 s/b cili mesin
1 s/b serbuk kunyit
5 s/b tepung goreng ayam
3 ulas bawang merah ]
2 ulas bawang putih ] mesin halus
2 inci halia ]
garam

Sambal Merah:
200 gm cili kering ]
200 gm bawang merah ] mesin
3 ulas bawang putih ]
2 labu bawang besar [mayang]
1/2 cawan tomato sos
1 cawan cili sos
minyak
garam
gula

Cara-cara Memasak:
1. Gaulkan semua bahan dan perapkan selama 1/2 jam
2. Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing.

Sambal Merah:
1.Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
2. Masukkan tomato sos dan cili sos. Kacau rata sampai naik minyak.
3. Masukkan bawang besar dan gula. Masakkan sehingga pekat.

Lain-lain resipi klik disini..

Sambal Merah:
200 gm cili kering ]
200 gm bawang merah ] mesin
3 ulas bawang putih ]
2 labu bawang besar [mayang]
1/2 cawan tomato sos
1 cawan cili sos
minyak
garam
gula

Cara-cara Memasak:
1. Gaulkan semua bahan dan perapkan selama 1/2 jam
2. Gorengkan dalam minyak yg banyak sehingga garing.

Sambal Merah:
1.Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga wangi dan naik minyak.
2. Masukkan tomato sos dan cili sos. Kacau rata sampai naik minyak.
3. Masukkan bawang besar dan gula. Masakkan sehingga pekat.

Sedikit Nasihat Mengenai Cara-cara Mendidik Kaum Wanita

Sedikit Nasihat Mengenai Cara-cara Mendidik Kaum Wanita
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 06:21:50 MYT oleh TokPenghulu

Bahan Umum Oleh PakaLOLO

Jangankan lelaki biasa, Nabi pun terasa sunyi tanpa wanita. Tanpa mereka, hati, fikiran dan perasaan lelaki akan resah. Masih mencari walaupun sudah ada segala-galanya. Apa lagi yang tidak ada di syurga, namun Nabi Adam a.s tetap rindukan Siti Hawa. Kepada wanitalah lelaki memanggil ibu, isteri atau puteri. Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki, tetapi kalau lelaki sendiri yang tak lurus, tak mungkin mampu nak meluruskan mereka. Tak logik kayu yang bengkok menghasilkan bayang-bayang yang lurus.



Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah. Didiklah mereka dengan panduan dariNya. JANGAN CUBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA, NANTI MEREKA SEMAKIN LIAR. JANGAN HIBURKAN MEREKA DENGAN KECANTIKAN, NANTI MEREKA SEMAKIN MENDERITA. Yang sementara itu tidak akan menyelesaikan masalah. Kenalkan mereka kepada Allah, zat yang kekal, disitulah suisnya.

AKAL SETIPIS RAMBUTNYA, TEBALKAN DENGAN ILMU. HATI SEPARUH KACA, KUATKAN DENGAN IMAN. PERASAAN SELEMBUT SUTERA, HIASILAH DENGAN AKHLAK. Suburkanlah kerana dari situlah nanti mereka akan nampak nilaian dan keadilan Tuhan. Akan terhibur dan bahagialah hati mereka, walaupun tidak menjadi ratu cantik dunia, presiden ataupun perdana menteri negara atau women gladiator. Bisikkan ke telinga mereka bahawa kelembutan bukan suatu kelemahan. Itu bukan diskriminasi Tuhan. Sebaliknya di situlah kasih sayang Tuhan. Kerana rahim wanita yang lembut itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki waja - negarawan, karyawan, jutawan dan 'wan-wan' yang lain. Tidak akan lahir superman tanpa superwoman. Wanita yang lupa hakikat kejadiannya, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan. Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkannya. LEBIH RAMAI LELAKI YANG DIROSAKKAN OLEH PEREMPUAN DARIPADA PEREMPUAN YANG DIROSAKKAN OLEH LELAKI. SEBODOH-BODOH PEREMPUAN PUN BOLEH MENUNDUKKAN SEPANDAI-PANDAI LELAKI.

Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal tuhan. Mereka tidak akan kenal diri mereka sendiri, apalagi mengenal lelaki. Kini bukan saja ramai boss telah kehilangan secretary, bahkan anak pun akan kehilangan ibu, suami kehilangan isteri dan bapa akan kehilangan puteri. Bila wanita derhaka, dunia lelaki akan huru-hara. Bila tulang rusuk patah, rosaklah jantung, hati dan limpa. Para lelaki pula jangan hanya mengharapkan ketaatan tetapi binalah kepimpinan. Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah, pimpinlah diri sendiri dahulu kepadaNya. Jinakkan diri dengan Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya di bawah kepimpinan kita.

JANGAN MENGHARAPKAN ISTERI SEPERTI SAYYIDATINA FATIMAH RA, KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYYIDINA ALI RA...

ANTARA RAJAK (HARAPAN) DAN KHAUF (KEBIMBANGAN)

Konsep Rajak dikaitkan dengan harapan manusia akan kurniaan Allah sama ada di dunia mahupun akhirat. Sangkaan baik bahawa Allah akan memasukkan mereka ke dalam syurga kerana Allah bersifat dengan Maha Pengasih dan Maha Pengampun.

Konsep Khauf pula dikaitkan dengan perasaan takut dan bimbang akan azab Allah dan malapetaka yang diturunkan sama ada di dunia lebih-lebih lagi di akhirat.

Manusia tidak dapat dipisahkan dari 2 keadaan ini sama ada rajak atau khauf. Ada yang terlalu berharap (sangka baik) terhadap kurnia Allah sehingga mereka lupa untuk beribadat kepada Allah. Mereka lalai dan relaks dari tanggungjawab sebagai hamba Allah namun masih menaruh harapan tinggi Allah akan mengampunkannya. Mereka lupa bahawa azab Allah amat pedih.

Satu golongan lagi terlalu takut terhadap azab Allah sehingga sebahagian besar masanya beribadat tanpa ada ruang untuk hal-hal selain dari urusan akhirat. Mereka lupa untuk menguruskan keduniaan mereka.

Kedua-dua golongan ini extreme sama ada ke arah keduniaan dan keakhiratan mutlak. Golongan pertama condong ke arah dunia dan lupakan akhirat sementara kedua condong ke akhirat dan lupakan dunia.

Dalam memperkatakan kedua-dua keadaan ini, kedudukan kita hendaklah antara khauf dan rajak; tidak terlalu khauf dan tidak terlalu rajak. Adalah lebih selamat dalam menjalani hidup di dunia ini, kita lebihkan perasaan khauf - takut kepada Allah. Dengan ada perasaan ini kita sentiasa takut melakukan maksiat dan rajin membuat ibadat. Hidup kita akan lebih selamat. Meskipun begitu jangan terlalu takut sehingga terabai tanggungjawab di dunia.

Bila masanya kita perlukan perasaan rajak (harapan)? Jika khauf semasa menjalani hidup dunia, rajak pula kita gunakan semasa di ambang kematian. Di saat-saat menghadapi mati, kita hendaklah penuhkan dengan harapan 100% supaya Allah mengampuni kita. Kita menyangka baik Allah akan memasukkan kita ke dalam syurga. Ketika inilah kita yakinkan kepada diri kita Allah Maha Pengampun, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Lemahlembut. Allah menurut apa yang kita sangkakan. Jika kita sangka baik terhadap Allah, Allah akan mengikut menurut sangkaan kita.

Menyorot kehidupan sekarang, seolah-olah manusia sudah hilang perasaan khauf. Kebanyakannya lalai dan leka dari menunaikan tanggungjawab. Namun pada masa yang sama mengharapkan keampunan Allah. Harapan begini hanya angan-angan kosong tak ubah seperti angan-angan Mat Jenin.

Oleh itu sama-samalah nasihat-menasihati antara satu sama lain supaya kita tidak terdorong kepada perilaku yang terlalu rajak. Sebaliknya tanamkan perasaan khauf dalam diri kita supaya di akhir nafas kita nanti Allah permudahkan untuk kita menaruh perasaan rajak. Semoga kita semua akan selamat di satu alam yang kekal dan abadi di dalam syurga yang penuh kemanisan dan kenikmatan.

Santai: Murid dan Guru-(LUCU)

Santai: Murid dan Guru
Dilulus terbit pada Tuesday, March 24 @ 19:26:32 MYT oleh TokPenghulu

Relaks Sekejap Oleh MoSE

"Assalamualaikum....

Sekadar untuk hiburan.... ringan-ringankan minda.

Mari sama-sama kita ikuti apa yang berlaku dalam kelas ini k.

Wassalam

Murid : Selamat pagi, cikgu.



Cikgu : (Menengking) Mengapa selamat pagi sahaja? Petang dan malam awak doakan saya tak selamat?

Murid : Selamat pagi, petang dan malam cikgu!

Cikgu : Panjang sangat! Tak pernah dibuat oleh orang! Kata selamat sejahtera! Senang dan penuh bermakna. Lagipun ucapan ini meliputi semua masa dan keadaan.

Murid : Selamat sejahtera cikgu!


Cikgu : Sama-sama, duduk! Dengar sini baik-baik. Hari ini cikgu nak uji kamu semua tentang perkataan berlawanan. Bila cikgu sebutkan perkataannya, kamu semua mesti menjawab dengan cepat, lawan bagi perkataan-perkataan itu, faham?

Murid : Faham, cikgu!



Cikgu : Saya tak mahu ada apa-apa gangguan.

Murid : (senyap)

Cikgu : Pandai!

Murid : Bodoh!

Cikgu : Tinggi!

Murid : Rendah!

Cikgu : Jauh!

Murid : Dekat!

Cikgu : Keadilan!

Murid : UMNO!

Cikgu : Salah!

Murid : Betul!

Cikgu : Bodoh!

Murid : Pandai!

Cikgu : Bukan!

Murid : Ya!

Cikgu : Oh Tuhan!

Murid : Oh Hamba!

Cikgu : Dengar ini!

Murid : Dengar itu!

Cikgu : Diam!

Murid : Bising!

Cikgu : Itu bukan pertanyaan, bodoh!

Murid : Ini ialah jawapan, pandai!

Cikgu : Mati aku!



Murid : Hidup kami!

Cikgu : Rotan baru tau!

Murid : Akar lama tak tau!

Cikgu : Malas aku ajar kamu!

Murid : Rajin kami belajar cikgu!

Cikgu : Kamu gila!



Murid : Kami siuman!



Cikgu : Cukup! Cukup!

Murid : Kurang! Kurang!

Cikgu : Sudah! Sudah!

Murid : Belum! Belum!

Cikgu : Mengapa kamu semua bodoh sangat?

Murid : Sebab saya seorang pandai!

Cikgu : Oh! Melawan!



Murid : Oh! Mengalah!



Cikgu : Kurang ajar!

Murid : Cukup ajar!

Cikgu : Habis aku!

Murid : Kekal kami!

Cikgu : O.K. Pelajaran sudah habis!

Murid : K.O. Pelajaran belum bermula!

Cikgu : Sudah, bodoh!



Murid : Belum, pandai!

Cikgu : Berdiri!

Murid : Duduk!

Cikgu : Saya kata UMNO salah!

Murid : Kami dengar PAS betul!

Cikgu : Bangang kamu ni!

Murid : Cerdik kami tu!

Cikgu : Rosak!

Murid : Baik!

Cikgu : Kamu semua ditahan tengah hari ini!

Murid : Dilepaskan tengah malam itu!

Cikgu : (Senyap dan mengambil buku-bukunya keluar.)

Tips Menggunakan Antivirus Kaspersky Percuma Seumur Hidup

Tips Menggunakan Antivirus Kaspersky Percuma Seumur Hidup
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 06:29:54 MYT oleh TokPenghulu

Teknologi & ICT Oleh tips_percuma

Siapa disini yang minat dengan antivirus Kaspersky? Tidak kiralah sama ada KAV or KIS, mana-mana pun boleh dan yang penting dari kasperky lab.

Ada yang berminat?

Jika ada, disini ada 1 berita gembira untuk anda. Selama ini anda menggunakan antivirus tersebut dengan key yang anda beli atau anda cari di internet?? Jika beli memang xmahal mana pun, lingkungan RM50 sahaja. Saya bukan tidak mampu nak beli, tetapi cara ini memudahkan saya sahaja. hehe.. siapa yang tak mahu jika percuma kan?

Tidak perlu risau, cara yang cukup mudah supaya anda boleh menggunakan Kaspersky seumur hidup secara percuma. Kini tidak perlu crack, tidak perlu patch. Cuma sedikit keberanian bermain dengan local machine sahaja.

Caranya sudah saya siapkan didalam 1 notepad, panjang juga nak paste kat sini, jadi kalau dalam notepad, anda boleh simpan dan gunakan lagi pada masa akan datang. Ini kerana anda memerlukan tips ini untuk selama-lamanya. Jadi anda download dan simpan ditempat yang mudah untuk dicari.

Tips ini juga dalam bahasa Melayu, mudah untuk difahami. Jadi nak cuba?? Ingin dapatkan tips tersebut? Lihat posting asal di http://solehpolysas.blogspot.com/2009/03/tips-menggunakan-antivirus-kaspersky.html

Miskin sampai hendak Murtad : Di Kuantan bukan Kelantan

Miskin sampai hendak Murtad : Di Kuantan bukan Kelantan
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 15:10:39 MYT oleh alghaib

Analisis Isu Oleh : Ustaz Hj Idris b Hj Ahmad

Utusan Malaysia 25 Mac 2009 melaporkan sepasang suami isteri dari Perumahan PPRT Bandar Baru, Jaya Gading di sini dan sembilan anaknya yang berusia 14 tahun hingga 5 bulan daripada murtad.Pasangan suami isteri berusia 45 dan 35 tahun yang berasal dari Terengganu itu, bercadang menemui seorang paderi di sebuah gereja di sini selain membuat surat akuan hendak keluar daripada Islam.

Bagaimanapun, hasrat mereka diketahui oleh MUIP yang kemudiannya memberi kaunseling kepada pasangan berkenaan, serta berjaya mengembalikan akidah suami isteri tersebut dengan bersyahadah semula.

Berita yang menakutkan bagi orang yang ada kesedaran akidah dan sayang kepada Islam.
Ini adalah negeri bakal PM Datuk Seri Najib Tun Razak. Bakal Presiden Parti yang penuh dengan rasuah.


Selalu dalam setiap kali pilihanraya di Kelantan, Datuk Najib juara untuk mengutuk Pas gagal membangunkan rakyat dan membasmi kemiskinan. Tiba-tiba berita dalam Utusan Malaysia 25/3/09 negeri dia orang hendak murtad fasal miskin.


Lain kali Datuk Najib selesai masalah orang mkiskin dulu sebelum hendak pergi merampas negeri Perak. Walaupun negeri perak yang diperintah oleh pakatan Rakyat yang ramai exco bukan Islam tidak ada kedengaran bahawa rakyat hendak murtad macam negeri yang diperintah Datuk Najib.


Saya nasihat Datuk najib tidak usah datang ke Bukit Gantang dan Bukit Selambau untuk janji projeklah, selesailah masalah rakyat di tempat awak dulu. Rakyat Bukit Gantang tidak ada yang susah macam itu lagi. Nanti orang dua bukit kata negeri awak pun rakyat hidup bangsat, tiba-tiba hendak bela rakyat dua bukit.

Benarlah orang kata “Umno kuat Melayu bangsat”. Buktinya berita hari ini.

* Penulis adalah Ahli Jawatan Kuasa PAS Pusat

http://idrisahmad.wordpress.com/

Kita diasuh mengenang jasa orang tua

Kita diasuh mengenang jasa orang tua
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 13:28:18 MYT oleh TokPenghulu

Bahan Umum Oleh arispurnama

Kita semenjak dibangku sekolah digalakan untuk membuat kebaikan, menjadi manusia yang baik baik, perhatin, dermawan, kasih sayang terhadap orang lain dimana jua kita berada. Kita diasuh mengenang jasa orang tua mahupun kenalan kita yang boleh kita contohi dan diwaris kepada anak cucu kita and bangsa dan seterusnya,


Di Malaysia saya amat terharu dengan sikap dan pendekatan dikalangan orang orang kita, kita sesungguhnya orang baik baik, kita dermawan, kita perihati terhadap kesusahan orang lain baik yang senang atau pun yang susah tetapi kadang kadang kita merasai orang yang senang itu tidak menghargai sepertimana yang orang susah merasai,

Tanggungjawab pembaca internet edarkan maklumat

Tanggungjawab pembaca internet edarkan maklumat
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 07:41:57 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Oleh yoda

"KUALA LUMPUR, 24 Mac (Hrkh) - Demi menyelamatkan negara daripada diperintah oleh pemimpin tidak amanah, rasuah dan tidak berakhlak maka menjadi tanggungjawab besar kepada pembaca dan pelayar internet yang prihatin kepada perjuangan Pakatan Rakyat selama ini untuk mengedarkan maklumat dan laporan di internet kepada umum.

Ini berikutan tindakan terburu-buru Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang telah menggantung permit akhbar Harakah dan Suara KeADILan selama tiga bulan yang secara tidak langsung membataskan maklumat tentang penyelewengan dan pendedahan kepincangan Umno-BN kepada rakyat.


Demikian seruan Ketua Penerangan PAS Dato' Mahfuz Omar kepada pembaca setia Harakah, Harakahdaily dan pelayar-pelayar laman-laman web alternatif dan blogger berikutan 'serangan mengejut' KDN terhadap kebebasan media.

"Demi untuk memastikan negara berada dalam keadaan aman dan diperintah oleh pemimpin yang berwibawa maka menjadi satu tanggungjawab kepada pembaca dan pelayar Harakahdaily khususnya dan laman web serta blogger untuk sama-sama membantu berkempen dan meneruskan perjuangan Pakatan Rakyat.

"Mereka musnahkan 'senjata kita' (Harakah) tetapi kita mempunyai bala tentera yang setia (pembaca-pembaca) menunaikan tanggungjawab menyampaikan maklumat tepat kepada rakyat," katanya ketika dihubungi Harakahdaily.

Katanya, gelombang reformasi 1999 yang menyaksikan kebanjiran edaran maklumat internet perlu dicetuskan semula untuk memastikan berita dan laporan benar sampai ke tangan rakyat sekaligus untuk memastikan kemenangan Pakatan Rakyat di pilihan raya di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai.

"Saya menyeru kepada semua yang prihatin kepada perjuangan rakyat supaya secara sukarela mengedarkan maklumat benar dan tepat yang ada di internet khususnya Harakahdaily.

"Walaupun PAS akan tetap menyampaikan maklumat melalui risalah, ceramah, buletin-buletin namun pembaca juga mesti menjadi 'pengedar' Harakahdaily kepada rakyat. Keberkesanan maklumat internet sudah menunjukkan hasil cemerlang pada pilihan raya 2008 dan 1999. Dan kita yakin akan mengulanginya lagi!," katanya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena. - azm _

Secawan kopi di pagi hari

Secawan kopi di pagi hari
Dilulus terbit pada Wednesday, March 25 @ 07:35:02 MYT oleh TokPenghulu

Artikel Pendek Oleh ammarsgtong

"Wah, calon b.gantang telah diumumkan, dan calon adalah calon pilihan ramai.. kemenangan dan kekalahan di sini menentukan hala tuju pr di perak.

langkah parti untuk memilih nizar sebagai calon adalah satu langkah yang bijak,sekarang,siapa yang tak kenal nizar,beliau menjadi idola setiap bangsa.walaupun beliau bukan anak tempatan di bukit gantang namun,saya percaya sokongan pengundi di buit gantang tidak akan berbelah bagi terhadapnya.



Untuk saya sendiri,kredibiliti calon amat penting dalam menentukan kekuatan parti,kredibiliti itu bukan terletak kepada berapa lama dia menjadi ahli tetapi betapa bersungguhnya dia berjuang untuk parti..
saya merujuk kepada calon pkr bukit selambau,beliau merupakan pilihan yang baik,walau pun terdapat bangkangan dari segelintir pihak,namun rakyat tempatan akan memberikan sokongan penuh terhadap beliau.

berapa lama dia menjadi ahli tidak penting,2 org katak di perak dari pkr itu pun dah menjadi ahli selama 10 tahun tetapi ia tetap melompat kerna wang dan wang dan wang..

......................

di batang ai,purata pendapatan rakyat tempatan di sana adalah RM2000....ya RM2000,tapi bukan sebulan tetapi setahun..maknanya,pendapatan sebulan mereka hanya RM100 ringgit lebih sebulan,tetapi,kroni pimpinan negeri punyai rumah yang bernilai berjuta ringgit,jadi kurang cerdiklah jika rakyat batang ai masih mengundi bn..

.........................

lagi di blog..
http://muammarsgtong-taknakumno.blogspot.com/
"

Selasa, Mac 24, 2009

Al-Goul: Perlawanan Berkeras dengan Tuntutannya


Al-Goul: Perlawanan Berkeras dengan Tuntutannya
[ 24/03/2009 - 03:48 ]

Gaza – Infopalestina: Penasehat politik Faraj Al-Goul, Menteri Tahanan Palestina dan ketua meminta kepada faksi-faksi Palestina yang menawan serdadu Israel Gilad Shalit masih tegar dalam sikapnya dan syarat-syarat yang mereka inginkan. Ia menegaskan bahwa tindakan Israel sekarang ini yang keras akan memberikan kabar gembira di kemudian hari.

Al-Goul menegaskan kemarin Ahad (23/3) dalam acara solidaritas terhadap tahanan di Gaza bahwa tahanan Palestina di penjara Israel adalah mahkota bagi rakyatnya karena mereka telah mengerahkan dan menghabiskan usia mudanya untuk Palestina. Karenanya, hak mereka yang sudah mencurahkan darahnya, nyawanya adalah dibebaskan dari penjara Israel. Ia menegaskan bahwa departeman tahanan yang ia pimpin memberikan fasilitas untuk memudahkan pembebasan tahanan Palestina.

Sang Menteri menambahkan bahwa Israel tanggung jawab penuh atas gagalnya kesepakatan pertukaran tahanan. Ia berkata: "Meskipun Israel melakukan berbagai tekanan, namun perlawanan tetap pada prinsipnya dan tidak akan berubah atau mundur. Bahkan musuh Israel yang mundur dan merasa kalah. Karenanya, Israel melakukan berbagai tekanan fisik kepada tahanan Palestina di penjara mereka.

Al-Goul memberikan kabar gembira kepada keluarga tahanan bahwa pemisahan Israel terhadap tahanan yang seharusnya dibebaskan dari tahanan lainnya di dalam penjara adalah tanda dekatnya tercapainya proses pertukaran tahanan dan dekatnya masa keluarnya mereka dari tahanan.
Ia menegaskan bahwa upaya untuk menyebarkan fitnah antara Palestina dari Hamas dan tahanan dari Jihad Islami dari sisa tahanan, dan penempatan tahanan gila Israel ke dalam sel tahanan Palestina untuk menekan kejiwaan dan fisik akan berakhir dengan gagal.

Ia menambahkan bahwa yang berhak dan seharusnya dipenjara adalah pemimpinan Israel sebagai pelaku kejahatan dan bukan tahanan Palestina.

Dalam suratnya kepada faksi-faski Palestina, Al-Goul mengatakan, "Jika Israel hanya memiliki 1 tawanan pada kami maka kami punya sekitar 12 ribu tahanan di penjara Israel.” Ia meminta kepada faksi-faksi perlawanan Palestina untuk tetap menahan Gilad Shalit sampai semua tahanan Palestina dibebaskan.

Al-Goul menyampaikan pesan ke masyarakat internasional; bahwa Israel memiliki tabiat rasis dan selalu melakukan kejahatan terhadap rakyat Palestina. (bn-bsyr)

Delegasi PLO di Libanon, Mayjen Kamal Medhat Dibunuh


Delegasi PLO di Libanon, Mayjen Kamal Medhat Dibunuh
[ 24/03/2009 - 05:32 ]

Beirut - Infopalestina: Wakil delegasi Palestine Liberation Organization (PLO) di Libanon, Mayor Jenderal Kamal Medhats dibunuh dalam ledakan mobil kemarin sore Senin (23/3) di gerbang kamp El-Miyah Wammiyah dekat Sidon di Lebanon selatan.

Menurut sumber keamanan di Beirut, ledakan juga mengakibatkan kematian Zahir Akram pejabat Olahraga di biro resmi PLO di Libanon, dan dua orang lainnya, salah satunya adalah asisten Kamal.

Sejumlah sumber menegaskan bahwa sumber ledakan adalah sebuah bom yang disembunyikan di bawah penutup dari sebuah kotak P3K di mobil tersebut sehingga menyebabkan salah satu mobil konvoi di jalan umum terlempar.

Sekjen Fatah di Lebanon, Sultan Abul-Enein proses menyebut bahwa peristiwa itu “murni keamanan" sebab di sana tidak ada satu orang pun mengetahui konvoi Mayjen Kamal Medhat.

Sementara juru bicara Fatah di Tepi Barat Fahmi Zaarir menyebut dalam sebuah pernyataan persnya bahwa tentang kejadian serangan ini bahwa sangat terburu-buru untuk memprediksi di balik kejadian itu.

Zaarir menegaskan bahwa Abbas Zaki, kepala PLO di Libanon juga mengunjungi kamp El-Miyah Wamayyah dekat ledakan, namun dia lolos tanpa luka.

Midhat menggondol gelar doktor dalam ilmu militer di Uni Soviet. Ia juga pernah menjabat mantan intelijen dalam di gerakan Fatah sudah berkali-kali menghadapi upaya pembunuhan.

Sumber-sumber Palestina melaporkan bahwa Midhat telah terlibat dalam konflik pengaruh di dalam gerakan PLO dan Fatah. (bn-bsyr)

Depkes Ingatkan Esklasi Represif Israel Terhadap Tahanan Palestina


Depkes Ingatkan Esklasi Represif Israel Terhadap Tahanan Palestina
[ 24/03/2009 - 06:18 ]

Gaza – Infopalestina: Departemen Urusan Tahanan di pemerintah Palestina pimpinan Ismael Haniya menyatakan bahwa pemerintah penjajah Israel meningkatkan tindakan represifnya terhadap tahanan Palestina di penjara mereka setelah gagal menyepakati pertukaran tahanan dan tawanan. Departemen memperkirakan bahwa tindakan represif Israel akan meningkat.

Dalam sebuah pernyataan tertulis pada Senin kemarin (23/3) yang salinannya diterima oleh Infopalestina Direktur bagian pelayanan media di Departemen Tahanan Riyadh-Ashqar bahwa Israel melakukan eskalasi represif terhadap tahanan Palestina. Israel mulai mulai secara ril menerapkan tindakan-tindakan kedlaliman yang distujui oleh Komite Kementerian mereka setelah gagal menyepakati pertukaran tahanan dengan faksi-faksi perlawanan Palestina. Israel melarang para tahanan yang di penjara Jelbua, Wasthah, Nafhah, Hasyaron (tahanan khusus wanita Hamas dan Jiha Islami untuk disiarkan di TV Al-Jazeera karena dianggap mendukung perlawanan. Israel juga melarang mereka dihubungi oleh keluarga mereka.

Ia mengisyaratkan bahwa Israel memindahkan sejumlah pemimpin gerakan Hamas yang namanya ada dalam daftar pembebasan tahanan ke sel-sel pribadi di penjara Nafha dan Beer Sheva.

Direktur Informasi Departemen ini menegaskan Israel berkeyakinan bahwa tindakan ini akan memaksa Hamas untuk melunakkan sikapnya mengenai pertukaran Shalit. Namun pada kenyataannya Hamas semakin tegar dengan pendiriannya. Jika seandainya salah satu tahanan Hamas menjadi korban kejahatan Israel di penjara maka, saudara-sudara mereka tidak akan tinggal diam.

Di sisi lain, Departemen mengecam tindakan anggota keluarga Shalit tentara Israel yang ditawan perlawanan menyerang keluarga tahanan Palestina yang ada di Toulkarm dan Qalqiliya ketika mereka membesuk anak-anak mereka di dalam penjara "Hadarim"; dimana mereka berusaha menghalangi untuk tidak masuk ke penjara.

Departemen Palestina ini mengadukan kepada lembaga-lembaga internasional tentang tindakan kejahatan Israel terhadap tahanan dan meminta agar intervensi mencegah tindakan represif mereka. (bn-bsyr)

Keamanan Depdagri Tangkapi Intel Israel Terlibat di Agresi Gaza


Keamanan Depdagri Tangkapi Intel Israel Terlibat di Agresi Gaza
[ 24/03/2009 - 06:08 ]

Gaza – Infopalestina: Departemen Dalam Negeri Palestina menegaskan bahwa aparat keamanan dalam negeri menangkap sejumlah intel Israel di Jalur Gaza yang terlibat dalam memberikan informasi tentang keberadaan pejuang perlawanan. Di antara mereka adalah intel yang menunjukkan gedung Andalus di sebelah barat daya Kota Gaza.

Jubir Departemen Ihab Al-Ghussein bahwa aparat keamanan dalam negeri tidak ragu-ragu bertindak terhadap para agen, intel dan mata-mata Israel. Pada saat agresi Israel terakhir di Jalur Gaza atau sesudahnya, mereka sudah menangkap puluhan intel Israel.

Ghossein mengatakan dalam sebuah pernyataan pers kemarin Senin (23/3) bahwa Badan Keamanan Dalam Negeri mampu menangkap puluhan agen Israel setelah televisi Israel menyiarkan program "Aobda" yang isinya berupa laporan khusus tentang peran serta "Shin Bet" (Homeland Security) dan para agen dan mata-mata Israel dalam dalam mengatur agresinya di Gaza melalui analisis program dan merincinya.

Ia berkata: "Seorang agen dan mata-mata Israel mengaku telah menunjukkan keberadaan perlawanan di dalam gedung Andalus barat laut GazaCity yang dihancurkan dengan lebih dari 20 rocket Israel dari F-16". Ia menegaskan bahwa untuk mengetahui agen tersebut adalah dengan menganalisi pernyataan rinci dari pernyataan komandan Israel selama program di TV di atas.

Dia menambahkan, mata-mata itu mengaku dengan inisial ZW (21 tahun) bahwa dirinya terkait intelijen Zionis Israel sejak awal tahun lalu setelah ia bertemu di pebatasan utara Jalur Gaza dengan Israel. Setelah diinvestigasi maka ia ditawari komandan Israel untuk menjadi agen dan ia setuju dengan imbal balik 600 syekel. Kemudian ia kembali ke Jalur Gaza.

Beradasarkan pengakuannya, komandan Israel memberinya sejumlah tugas; yang terpenting adalah melakukan survei keamanan elemen Hamas, Fatah dan Jihad Islami di wilayah yang ia huni dan mencari nomor telepon selular mereka. Disamping itu ia juga ditugasi lokasi pejuang perlawanan Palestina. Agen tersebut kemudian memberitahu posisi jaga Batalion Qassam dan Jihad Islami selama agresi Israel di Jalur Gaza.

Selain itu mata-mata itu diberi tugas Israel untuk memberikan laporan tempat peluncuran roket ke arah Israel dan menentukan lokasi dengan secepat mungkin. Dan benar saja beberapa kali agen ini memberikan informasi beberapa kali. Disamping itu agen ini juga memberikantahukan lokasi terowongan dan rocket di kawasan utara Kota Gaza.

Gedung Andalus 12 Januari 2009 lalu diserangan Israel degan lebih dari 20 roket dari F-16 Israel yang menyebabkan hancurnya 20 tingkat bangunan di sana. (bn-bsyr)

ARKIB BERITA

JOM MELAWAT NEGARA ARAB

MESIR-CAIRO EGYPT
EGYPT - new vision 1
EGYPT - new vision 2
Egypt 1 - Cairo
Egypt 2 - Alexandria & Siwa Oasis
Egypt 3 - Nile Cruise
Egypt 4 - Aswan & Abu Simbel
Cairo-Egypt- مصر- القاهره
Beauty of Egypt
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 1
Street Food-Cairo-21 July 8-Part 2
Tips for Traveling to Taba, Egypt
Travel Tips for Cairo
Cairo 2008
Alexandria
Alexandria Streets, Egypt
SAUDI ARABIA
WELCOME TO SAUDI ARABIA
saudi arabia short documentry
Saudi Culture Janadreia Full
Beautifull Saudi Arabia
Saudi Arabia: Building for the future
The Kaabah in Mecca, Saudi Arabia
Masjid Nabawi
Inside Masjid an Nabi - History Part 1of 2
Inside Masjid an Nabi - History Part 2of 2
The History of the Prophet's Mosque (1)
A History of the Prophet's Mosque 2 of 2
History of Madina - part 1/3 (Arabic)
History of Madina - part 2/3 (Arabic)
History of Madina - part 3/3 (Arabic)
YAMAN
WELCOME TO YEMEN
Life in Yemen
Sanaa City, Capital of Yemen صنعاء اليمن
Yemen - Kawkaban and Marib
QATAR
WELCOME TO QATAR
The Pearl Qatar - Riviera Arabia
Qatar Tourism "Heart of the Gulf"
Insider Travel Information on Doha
U.A.E.
Welcome to Dubai
Welcome to Dubai 1
Welcome to Dubai 2
Welcome to Dubai 3
Welcome to Dubai 4
Burj Dubai Armani
Dubai Asmaran Bawadi
Burj Dubai History Rising
Dubai World Islands
The best buildings of this world
Burj Al Arab-World's only 7star hotel
AMAN JORDAN
" Welcome to Jordan!"
Welcome to Jordan - (1)
Welcome to Jordan
Killing The Dead Sea - Jordan
Welcome to Jordan! (3:43)
WELCOME TO JORDAN
Ziarah Amman, Jordan
BAHRAIN
The Kingdom of Bahrain
A tour in City Center Mall Bahrain
Bahrain Tour Slideshow
KUWAIT
Kuwait City, مدينة الكويت,
Kuwait Liberation - English Version
New Kuwait City
IRAQ
The Beautiful iraq
Beautiful Iraq before the War
Beautiful Iraq
OMAN
Beautiful Oman
Oman - Muscat
Muttrah Souq Muscat Oman
Muscat - Capital of Oman
Visiting Oman
LEBANON
Welcome To Lebanon
Beirut, Lebanon
Beautiful Lebanon
4 days in Lebanon
Beirut- Lebanon- لبنان - بيروت
Lebanon, the Pearl of the Middle East
Lebanon-beautiful country in the world
SYRIA
Welcome to SYRIA
Welcome to Syria
Syria The Beautiful
Syria: Tourist Attractions
Syria: Damascus
Damascus, Syria
New Path to Damascus - Syria
PALESTINE
Baitulmaqdis Masjidil Aqsa 01
Baitulmaqdis Masjid Aqsa Zikir & Selawat 02
B. Maqdis Dome Of The Rock 03
B. Maqdis Maqam N. Daud & N. Musa 04
B. Maqdis Laut Mati & Maqam N. Shueb 5
Baitulmaqdis Ashabul Kahfi 06
MOROCCO
Welcome to Morocco Part 1
Welcome to Morocco Part 2
Welcome to Morocco Part 3
Welcome to Morocco
Welcome to Morocco
Casablanca Morocco
King Hasan Mosque - Casablanca (Morocco)
Inside the King Hassan II Masjid-Casablanca

CARIAN DALAM BLOG INI


powered by FreeFind

CARIAN KE WEB LAIN